مزار پرانوار پرہاڑوی رحمتہ اللہ علیہ

مزار پرانوار پرہاڑوی رحمتہ اللہ علیہ
مرقد مبارک صاحب نبراس الشیخ خواجہ حافظ ابی حفص عبدالعزیز بن احمد بن حامد القریشی الفرهاروی چشتی نظامی الملتانی الہندی اقدس رحمتہ اللہ علیہ

تصانیفِ حضرت خواجہ پرہاڑوی رحمتہ اللہ علیہ

 

صاحب نبراس بحر العلوم و عارف بااللہ شیخ المسلمین امام المتکلمین مقدام الفقہا قطب الموحدین الشیخ خواجہ حافظ ابی حفص عبدالعزیز بن احمد بن حامد القریشی الفرهاروی الملتانی الہندی رحمتہ اللہ علیہ

 تصانیفِ حضرت خواجہ پرہاڑوی رحمتہ اللہ علیہ






آپ كى جن كتابوں پرتحقيق كى جاچكى ہے
(1) نعم الوجيز في إعجاز القرآن العزيز:

يہ كتاب علم البلاغہ سے متعلق ہے اور علم بيان، معانى اور بديع پر مشتمل ہے- اس كى تاليف 1236ھ ميں ہوئى، عرصہ ہوا يہ كتاب مكتبہ سلفيہ ملتان سے شائع ہوئى تهى، سن اشاعت مذكور نہيں- اوّلاً اس كتاب كى تحقيق بہاوٴ الدين زكريا يونيورسٹى كے عربى زبان ميں ايم اے كے طالب علم سيد حبيب اللہ نے كى- بعدازاں ڈاكٹر ظہوراحمد اظہر سابق صدر شعبہٴ عربى، پنجاب يونيورسٹى لاہور نے بهى اس كتاب كى تحقيق كى- اور اس كے شروع ميں ايك شاندار مقدمہ لكھ كر فن بلاغت كى موٴلفات كى تاريخ لكهى- اور برصغير ميں مرحلہ وار اس فن كى ترقى كے مدارج بيان كئے- يہ كتاب 1994ء ميں المجمع العربي الباكستاني سے طبع ہوچكى ہے-

(2) الياقوت:

ہمارے محترم دوست محمد شريف سيالوى نے اس كتاب پر تحقيق كى ہے- انہوں نے ڈاكٹريٹ كے لئے اس كا انتخاب كيا ہے- وہ 1994ء ميں اس كتاب كى تحقيق كركے پى ايچ ڈى كى ڈگرى حاصل كرچكے ہيں- يہ تاحال طبع نہيں ہوئى-

(3) السلسبيل في تفسير التنزيل:

يہ كتاب تفسير الجلالين كے انداز پر ہے- آپ نے انتہائى اختصار و ايجاز كے ساتھ مشكلات كى وضاحت كى ہے- آپ نے جن آيات كو سہل سمجھا، ان كى تفسير نہيں كى ہے- صاحب ِمقالہ عربى (ڈاكٹر محمد شفقت اللہ) نے پى ايچ ڈى كے لئے اس كتاب كا انتخاب كيا اور پنجاب يونيورسٹى سے پى ايچ ڈى كى ڈگرى حاصل كى ہے-

(4) معجون الجواهر:

يہ كتاب ايك مقدمہ اور سات ابواب پرمشتمل ہے- يہ دراصل ’الياقوت‘كا اختصار ہے جو مصنف نے خود كيا ہے- سيدہ خورشيد نے شعبہٴ عربى زبان، پشاور يونيورسٹى سے ايم فل كى ڈگرى كيلئے اس كا انتخاب كيا اور 1998ء ميں ڈگرى حاصل كرچكى ہيں-

(5) عالم المثال:

يہ مختصر رسالہ ’عالم المثال‘ كے اثبات ميں ہے- موٴلف نے اس بارے ميں قرآن و حديث اور شيخ ابن عربى كى بعض موٴلفات سے شواہد پيش كئے ہيں- ڈاكٹر محمد شفقت اللہ نے اس كے متن كى تحقیق اور اغلاط كى درستى كى ہے جسے ماہنامہ ’الدراسات الاسلاميہ‘ كے مدير ڈاكٹر محمد الغزالى نے اپنے مجلہ ميں شائع كرنے كا وعدہ فرمايا ہے-

مذكورہ كتب ميں سے صرف نعم الوجيز ہى تاحال طبع ہوئى ہے اور عالم المثال عنقريب زيور ِ طبع سے آراستہ ہونے والى ہے-

بلا تحقيق مطبوعہ كتب
(1) كوثر النبي ﷺ وزلال حوضه الروي:

يہ مفيد كتاب اُصولِ حديث سے متعلق ہے- اس كا جز اوّل ملتان سے طبع ہوا تها اور دوسرا جز تاحال طبع نہيں ہوسكا-

(2) زمرد أخضر وياقوت أحمر:

موٴلف نے علم طب سے متعلق ايك ضخيم كتاب تاليف كرنے كا اعلان كيا تها اور كتاب لكھنا شروع كى تهى- مگر بعض ركاوٹوں كى بنا پر اسے پايہٴ تكميل تك نہ پہنچا سكے- شائقين كو انتظار تها- عجلت كے پيش نظر موٴلف نے ’الاكسير‘كى تلخيص كردى- جس كا نام ’زمرد اخضر و ياقوت احمر‘ ركها- اس كى تاليف 1228ھ كو ہوئى اور يہ كتاب لاہور سے 1345ھ كو شائع ہوئى-

(3) عنبر أشهب:

يہ رسالہ علم طب كے مبادى پر مشتمل ہے- آپ نے يہ رسالہ علم طب كے مبتدى طلبہ كے لئے لكها- 1234ھ ميں اس كى تاليف ہوئى او رلاہور سے 1345ھ ميں زمرد اخضر كے ساتھ طبع ہوا-

(4) الصمصام:

يہ مختصر رسالہ اُصول تفسير سے متعلق ہے- مكتبہ سلفيہ ملتان سے طبع ہوا- اس پر سالِ طباعت مذكور نہيں- يہ رسالہ درميان ميں سے ناقص بهى ہے-

(5) الناهية عن ذم معاوية:

يہ كتاب ايك مقدمہ اور سترہ فصول پر مشتمل ہے- اس ميں احاديث، اقوالِ صحابہ و تابعين اور فقہاء و محدثين كے اقوال و آرا كى روشنى ميں حضرت معاويہ بن ابى سفيان كے مناقب بيان كئے گئے ہيں- اس كى تاليف 1232ھ ميں ہوئى- ملتان سے متعدد مرتبہ يہ كتاب شائع ہوئى- الناهية عن طعن أميرالموٴمنين معاوية كے نام سے 1998ء ميں استنبول، تركى سے بهى شائع ہوچكى ہے-

(6) الخصائل الرضية:

اس ميں آپ نے اپنے شيخ حافظ محمد جمال اللہ ملتانى كے احوال، اقوال اور مناقب ذكر كئے ہيں- يہ 1325ھ كو مطبع ابى العلا، آگرہ سے ’گلزارِ جماليہ‘ كے نام سے طبع ہوچكى ہے-

(7) مرام الكلام في عقائد الاسلام:

اس ميں علم الكلام كے مباحث ہيں- ملتان سے طبع ہوئى- آخر سے نامكمل و ناقص ہے-

(8) الأوفاق:

يہ مختصر رسالہ نجوم كے اوقات اورشروط سے متعلق ہے- ايك بار كوٹ ادّو سے شائع ہوا ہے-

(9) السر المكتوم:

يہ رسالہ نجوم كے احكام اور اعداد و حروف كے اسرار پرمشتمل ہے- ايك مرتبہ ملتان سے اور ايك مرتبہ كوٹ ادّو سے شائع ہوا ہے-

(10) الاكسير الأعظم:

علم طب سے متعلق يہ ايك عظيم الشان ضخيم كتاب ہے-انگريز دور ِ حكومت ميں ڈاكٹر لائنزچانسلرجامعہ پنجاب نے لكها ہے كہ يہ كتاب مہاراجہ رنجيت سنگھ كے دور ميں طبع ہوئى-

(11) مخزنِ سليماني:

حكيم شمس الدين بہاولپورى نے ’الاكسير الاعظم‘ كے جزوِ ثالث كا عربى سے اُردو ترجمہ كيا ہے- اسى كا نام ’مخزنِ سليمانى‘ ہے- يہ كتاب 1906ء كو مطبع نول كشور سے طبع ہوچكى ہے-

(12) إيمانِ كامل:

يہ فارسى ميں منظوم ہے- اس ميں مثنوى كے انداز پراسلامى عقائد بيان كئے گئے ہيں- مكتبہ فاروقيہ ملتان سے ايك بار شائع ہوچكى ہے- تاريخ طباعت مذكور نہيں-

(13) النبراس:

يہ ’شرح العقائد‘ كى شرح ہے- برصغير كے مختلف مطابع سے متعدد مرتبہ شائع ہوچكى ہے- قيامِ پاكستان كے بعد ايك بار ملتان سے اور ايك بار سرگودها سے شائع ہوچكى ہے-

مخطوطات
(1) كوثر النبي ﷺ:

جزء ثانى، ہميں اس كتاب كے ايك نسخہ كى استاذ داوٴد لاہورى كے ہاں اطلاع ملى جسے ان سے ايك سعودى شخص خريد كرلے گيا- اس كاايك نسخہ علامہ پير سيد محب اللہ شاہ الراشدى پير آف جهنڈا، سندھ كے مكتبہ ميں بهى موجود ہے-

(2) الترياق:

يہ رسالہ طب ِنبوى سے متعلق ہے- اس كى فوٹو سٹيٹ مولوى خدا بخش مدرّس خيرالمدارس، ملتان كے مكتبہ ميں موجود ہے-

(3) التعليقات على تهذيب الكلام للتفتازاني:

اس كا ايك نسخہ مولوى خدا بخش بهٹہ كے مكتبہ ميں ہے- اس كى فوٹو سٹيٹ ڈاكٹر محمد شفقت اللہ كے پاس بهى ہے- واضح ہوكہ يہ مخطوطہ آخر سے نامكمل ہے- مصنف نے اس كے آغاز ميں منظوم مقدمہ رقم فرمايا-
اس كا آغاز يوں ہے:


فَرَدْتَ يَا مَنْ يَسْتَحِيْلُ مِثَالُه          وَلَا يَتَنَاهٰى مَجْدُه وَجَلَالُه
وَأَخْرَسَ نُطْقَ الْوَاصِفِيْنَ نَعُوْتُه     وَأَقَرَّعَيْنَ النَّاظِرِيْنَ جَمَالُه


(4) التمييز:

اس كا مخطوطہ مولوى خدا بخش بهٹہ كى لائبريرى ميں موجود ہے- اور اس كى فوٹوسٹيٹ ڈاكٹر محمد شفقت اللہ كے پاس بهى ہے-

(5) سرالسماء:

يہ تاليف علوم الحكمة الرياضية والالهية والطبيعية سے متعلق ہے-اس كامخطوطہ خانقاہ سراجيہ كندياں كے مكتبہ ميں ہے او راس كى فوٹو سٹيٹ ڈاكٹر محمد شفقت اللہ كے پاس بهى ہے- يہ نسخہ آخر سے نامكمل ہے-

(6) الالهام في الكسوف والخسوف:

اس كا مخطوطہ مولوى خدا بخش بهٹہ آف كوٹ ادّو كے مكتبہ ميں موجود ہے-

(7) شرح حصن حصين:

اس كا مخطوطہ اسد نظامى آف جہانياں (ملتان) كے مكتبہ ميں ہے البتہ يہ نسخہ كٹا پهٹا اور درميان سے نامكمل ہے-

(8) الدر المكنون والجوهر المصون:

يہ رسالہ تعويذات اور دعاوٴں كے بارے ميں ہے- اس كا ايك نسخہ مولوى خدا بخش بهٹہ كوٹ ادّو كے مكتبہ ميں راقم مقالہ عربى (ڈاكٹر محمد شفقت اللہ) كى نظر سے گزرا-

(9) إثبات رفع السبابة في التشهد:

اس كا موضوع نام ہى سے ظاہر ہے - يہ منظوم ہے- اس كى ايك نقل ڈاكٹر محمد شفقت اللہ كے ذاتى كتب خانہ ميں بهى ہے-

كتب ِمفقودہ
اب تك 25 كتب كا تذكرہ گزر چكا ہے، ذيل ميں ہم پرہاروى كى تصنيف كردہ بعض كتابوں كے محض نام ذكر كرنے پر اكتفا كرتے ہيں- يہ كتابيں تاحال طبع نہيں ہوئيں اور نہ ہميں ان كے مخطوطات كى كسى جگہ موجودگى كا تاحال پتہ چل سكا ہے :
(1) ماغسطن             

(2) سدرة المنتهىٰ
(3)بنطاسيا                 

(4) البحرالمحيط
(5) العتيق                   

(6) اللوح المحفوظ
(7) الأدقيانوس                          

(8)اليواقيت في علم المواقيت
(9) منتهٰى الكمال                      

(10)رسالة في الجفر الجامع
(11)رسالة في ذم التقليد           

(12) تخمين التقويم            
(13)تسهيل الصعود                    

(14) النيرين
(15)منطق الطير                        

(16) كتاب التقويم
(17)صرف عزيزي                    

(18) ألماس
(19)نحو عزيزى                                       

(20) رسالة في الخضاب
(21)الوافي بالقوافي                     

(22) رسالة أفعلة 
(23)غرائب الاتقياء                  

(24) حاشيه على شرح الملاّ جامى
(25)حاشيه مدارك التنزيل        حاشيه صدرا

تسخير اكبر                                   اعجازالتنزيل فى البلاغة
تفسير سورة الكوثر                           عمادالاسلام وعمدة الإسلام
كتاب الدوائر                               سلسة الذهب
اختصار تذكرة الطوسي                        حواشي تفسير البيضاوي     
الاسطرنوميا الصغير                            الاسطرنوميا المتوسط           
الاسطرنوميا الكبير                             كنزالعلوم
البيت المعمور                                البيت المحفوظ


الكتاب حول القواعد الرياضية لاستخراج الأوقات
الحاشية العزيزية على متن الايساغوجي
جامع العلوم الناموسية والعقلية 
التخليص للمتوسطات في الهندسة
ميزان في عروض الأدب وقوافيه
دستور في العروض والبحورالعربية           
ملخص الإتقان في علوم القرآن
آپ كى قليل مدتِ تاليف جو كسى بهى طرح بيس سال سے متجاوز نہيں، اس قليل مدت ِ عمر ميں اس قدر كثرتِ موٴلفات نے آپ كو تصنيف و تاليف كے ميدان ميں اپنے دور كا نماياں فرد بنا ديا اور آپ كے معاصرين ميں سے كوئى بهى شخص ايسى چيز پيش نہ كرسكا جو ميدانِ تاليف، اسلام اور مسلمانوں كى زبان لغت ِ عربيہ كى خدمت ميں آپ كا ہمسر ہوتا-

حواشى
(1) پرہاروى، عبدالعزيز احمد، ابو حفص، القرشى، ملتانى؛ زمرد اخضر، مكتبہ چراغِ دين، لاہور 1345ھ، ص :4
(2)گولڑوى، غلام مہر على، اليواقيت المہرية، چشتياں، بہاولنگر، ص:151
(3)پرہاروى، مصدر سابق، ص:135
(4)پرہاروى، الاكسير الأعظم، مخطوطہ المكتبة العامة، پنجاب يونيورسٹى لاہور، ورق:10
(5)گولڑوى، مصدر سابق، ص:151                 

(6)گولڑوى، مصدر سابق، ص:151
(7)مہاروى، امام بخش المولوى، المتوفى 1300ھ، گلشن ابرار، مخطوطہ فارسى، مكتبہ خانقاہ چشتياں، اس كى فوٹو سٹيٹ اسد نظامى جہانياں، ملتان كے مكتبہ ميں موجود ہے- ورق:120
(8)پرہاروى، مرام الكلام فى عقائد الاسلام، مكتبہ فاروقيہ ملتان، ص:92
(9)مہاروى، مصدر سابق، ورق:120

(10)پرہاروى، گلزار جماليہ، مطبع ابى العلاء آگرہ، 1327ھ، ص:9
(11)پرہاروى، مصدر سابق، ص:7    

(12)پرہاروى،مصدر سابق، ص:10،11
(13) پرہاروى، الالہام، مخطوطہ مكتبہ مولوى خدا بخش بهٹہ، كوٹ ادو، ورق:01
(14) پرہاروى، مصدر سابق، ص:27 

(15) پرہاروى، مصدر سابق، ص:24         

(16)ايضاً، ص:29
(17) صديقى، بخت يار حسين، پروفيسر، برصغير پاك و ہند كے قديم عربى مدارس كا نظام تعليم و تربيت، ادارہ ثقافت اسلاميہ، لاہور، 1982ء، ص:21،22
(18) صديقى ، مصدر سابق، ص:21                  

(19) صديقى، مصدر سابق، ص:21،22

(20) پرہاروى، كوثر النبى، مكتبہ خيرالمدارس ملتان، ورق:58
(21)پرہاروى، النبراس شرح شرح العقائد، سرگودها، 1397ھ
(22) پرہاروى، كوثر النبى، ورق:54

(23) پرہاروى، مصدر سابق، ورق:01

(24) گولڑوى، مصدر سابق، ص:151
(25) تعليقات مولوى عبدالتواب ملتانى على السلسبيل للبرہاروى، مخطوطہ مكتبہ خواجہ عبدالودود ، ملتان، ورقہ :60
(26) پرہاروى، مصدر سابق، ورق:120 پرہاروى، نعم الوجيز فى اعجاز الكتاب العزيز، مكتبہ سلفيہ ملتان، ص:35
پرہاروى، النبراس، ص:602،603
الملتانى، محمد عبدالعليم ملا،الحواشى على أبيات علم ميراث مع ما يتعلق بها من الأبحاث للملا نصير، قديمى اسلامى كتب خانہ ملتان، طبع ثالث، ص:27
پرہاروى، الناہية عن طعن أمير المومنين معاوية، المكتبة الحقيه، استنبول، تركى، 1403ھ، ص:1
پرہاروى، النبراس، ص:30                 

پرہاروى مصدر سابق، ص:603
پرہاروى، مصدر سابق، ص:603                        

پرہاروى، مصدر سابق، ص:603
نادر، شيرمحمد خاں، زبدة الأخبار، فارسى، تصحيح احمد نبى خان، لاہور، ص:85
الملتانى، محمد برخوردار، المولوى، تعليقات على النبراس، سرگودها،1977ء ص:21
ندوى، عبدالحئ، نزهة الخواطر وبهجة المسامع والنواظر طيب اكادمى ملتان، ، 1992ء ج7، ص

شيخ شمس الدين بہاولپورى، رياست بہاولپور كے حاكم بہاول خان كے سركارى طبيب تهے- انہوں نے الاكسير الاعظم كا عربى سے اُردو ترجمہ كيا- اسى اُردو ترجمہ كا نام ’مخزنِ سليمانى‘ ہے- يہ كتاب علم ِ طب سے متعلق ہے- مخزن سليمان 1906ء ميں مطبع نول كشور لكهنوٴ سے شائع ہوئى اور اہل فن نے اس كى خوب مدح كى-

پرہاروى، مصدر سابق، ورق:120
علامہ محمد اقبال بهى پرہاروى كى بعض موٴلفات كے شائق تهے- مگر انہيں كہيں سے دستياب نہ ہوسكيں تو انہوں نے سراج الدين بہاولپورى كو خط لكہ كر ’سرالسماء‘ رسالہ طلب كيا- علامہ محمداقبال كا يہ خط المعارف، مجريہ دسمبر 1983ء ادارہ ثقافت اسلاميہ لاہور ميں ”مشاہير كے تين غير مطبوعہ مكتوبات“ كے زير عنوان شائع ہوچكا ہے

تعليقات المولوي عبد التواب الملتاني على السلسبيل للبرہاروي مخطوطہ مكتبہ خواجہ عبدالودود ملتانى، ورق:60
مثلاً مولانا مناظر احسن گيلانى اور زاہد شاہ بخارى-مولانا گيلانى عہد انگريزى ميں جامعہ عثمانيہ حيدر آباد دكن ميں قسم الشريعہ كے رئيس تهے- انہوں نے پرہاروى كى كتاب’النبراس‘ كى خوب مدح كى ہے- ’مشاہير اہل علم كى محسن كتابيں‘ كراچى ، ص:50

No comments:

Post a Comment

جامعہ العریبیہ العزیزیہ پرہاڑویہ

علوم و تصانیف و مخطوطات حضرت خواجہ علامہ عبدالعزیز الفرھاروی القریشی الہندی الملتانی رحمتہ اللہ علیہ

تازہ خواہی داشتن گر داغ ہائے سینہ را  گاہے گاہے باز خواں ایں دفترِ پارینہ را   شیخ پرہاڑوی القریشی چشتی رحمتہ اللہ علیہ کو ربِ کریم نے علم...